Само 1,8% от колите в Европа са електрически

Нека бъдем обективни: електромобили се продават усилено през последните 4-5 години, докато колите с ДВГ са тук вече 130 години

Пламен Георгиев,
Ford Capri електромобили

, Ford

Ford Capri

К акто е известно, Европейският съюз иска да забрани продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Поне към момента. Но дори тогава никой няма да ви забрани да карате своя бензинов или дизелов модел, просто няма да може да купите нов такъв.

Но тенденциите и цифрите засилват впечатлението, че ще отнеме много време, вероятно десетилетия, докато мнозинството от хората преминат към електрически автомобили. Мнозина се съмняват, че това дори ще се случи. А скептиците се подхранват от следните цифри, но имайте предвид едно на ум: електромобили в Европа се продават усилено пред последните 4-5 години, преди това бройките бяха символични, затова не може да се изненадваме от статистиката.

През 2023 г. по пътищата в ЕС е имало почти 249 милиона автомобила, но само 1,8% от тях са били изцяло електрически. В Германия този процент е 2,84 към 1 януари 2024 г.

Наскоро публикувани данни от Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) показват, че електрическите автомобили все още трябва да извървят дълъг път, преди да се изравнят с двигателите с вътрешно горене или дори да ги изпреварят. Въпреки годините на държавни стимули, данъчни облекчения и други предимства, изцяло електрическите автомобили съставляват само малка част от превозните средства, регистрирани в Европа. Дори като се вземат предвид плъг-ин хибридите, процентът на EV и PHEV достига само 3,9% от общия автомобилен парк в ЕС през 2023 г., според ACEA.

Тъй като цените на новите автомобили продължават да растат с тревожна скорост, не е изненада, че европейците остават верни на старите си превозни средства за по-дълго време. Средната възраст на един автомобил в ЕС е 12,5 години, като гърците имат най-стария автопарк с автомобили на средна възраст 17,5 години. Гърците? Тук мой някой не си е свършил работата, защото родният със сигурност е над 20 години. В другия край на класацията е Люксембург, където колите са на средна възраст осем години.

ACEA изчислява, че през 2023 г. в ЕС е имало 248 824 542 автомобила, с 1,4% повече от предходната година. Като се вземат предвид страните от Европейската асоциация за свободна търговия (Исландия, Норвегия, Швейцария) и Обединеното кралство, общо 294 480 894 превозни средства са били по европейските пътища през 2023 г., което също е увеличение от 1,4% в сравнение с 2022 г.

Италианците изглежда са най-лудите по автомобилите с 694 автомобила на 1000 жители, докато Латвия има най-ниска гъстота на автомобили с 381 автомобила на 1000 жители.

Средният европеец изминава около 12 346 километра с кола всяка година.

През 2024 г. пазарният дял на чисто електрически автомобили в ЕС е бил 13,6%, което е спад от един процент спрямо предходната година. Делът на плъг-ин хибридите също е намалял от 7,7% на 7,1%. В по-широкия регион на ЕС+ЕАСТ+Обединеното кралство делът на електрическите автомобили е спаднал леко от 15,7% на 15,4%, докато делът на PHEV е намалял от 7,7% на 7,3%. В Германия делът на изцяло електрическите превозни средства е намалял с 4,9 до 13,5%.

Източник на статията: motor1.com

електромобили Европа ACEA продажби електрическа мобилност